Alvorens oplossingen te kunnen vinden in het beheer van conflicten binnen bedrijven moet de manager weten hoe de bron van het conflict kan worden ontdekt. Slechte communicatie tussen werknemers, te veel concurrentie, te veel externe actoren, organisatorische disfuncties, of aanzienlijke stress binnen het team zijn voorbeelden van conflictbronnen. Het is aan jou om te anticiperen op de verschillende reacties van de leden van het team om conflicten te voorkomen.
Er bestaan verschillende soorten conflicten die andere acties vereisen. Destructieve conflicten binnen bedrijven (overmatige concurrentie, spot, etc.) dient met de nodige voorzichtigheid opgelost te worden om impact op het collectieve werk te voorkomen. Ook bestaan er belangenconflicten wat een echte belemmering vormt voor teamcohesie. Ten slotte vereisen generatie- en opinieconflicten een flexibeler beheer en passende communicatie met de betrokkenen.
Afhankelijk van het type conflict zijn er verschillende opties voor je beschikbaar. In ieder geval moet de confrontatie tussen de betrokken werknemers in een neutrale en rustige omgeving plaatsvinden. Als je denkt dat je conflicten binnen bedrijven intern kunt oplossen; probeer dan de dialoog tussen mensen te openen als bemiddelaar zonder daarbij partij te kiezen. Vraag de voor- en tegenargumenten van eenieder om de meest rechtvaardige en passende oplossing te vinden.
In het geval van een conflict tussen mensen die zich verzetten tegen twee visies kan de arbitrage worden overwogen. Daarbij worden scheidsrechters benoemt die zullen worden betrokken bij het oplossen van het conflict. De hiërarchische aantrekkingskracht kan ook worden beschouwd. Het benaderen van een supervisor lost het probleem op een definitieve manier op, wat noodzakelijk is in dreigende situaties. Deze remedie lost het conflict zeker snel op, maar houdt geen rekening met het relatieprobleem tussen de twee partijen. Het doel is om werknemers te ondersteunen zodat ze conflicten snel en effectief oplossen zonder dit voor hen te doen.
Als conflicten binnen bedrijven je doelen vertragen of de cohesie van je team verlaagt moeten de conflicten ook op de juiste manier worden begrepen om er een leermogelijkheid voor je werknemers van te maken. Zelfs als sommige werknemers niet direct betrokken zijn bij een bepaald conflict is er niets dat je ervan weerhoudt om speciale vergaderingen met het hele team te houden om de problemen te benadrukken. Tegelijkertijd stel je de stappen voor om ze op te lossen. Het doel is om het bewustzijn van het team te vergroten om te anticiperen op mogelijke conflicten. Over het algemeen is het gemakkelijker om het negatieve dan het positieve te benadrukken, maar voor elk conflict is het erg belangrijk om de juiste lessen te trekken en het team met alle successen te feliciteren.
Als je de behoefte voelt om jezelf te trainen in conflictbeheersing bestaan er verschillende trainingscursussen die je kunnen begeleiden. Met deze trainingen kun je de tegenstrijdige relaties van je team beheren en tegelijkertijd de juiste oplossingen vinden om dezelfde fouten niet opnieuw te maken. Conflictmanagement trainingen kunnen worden gericht op basis van de situatie in uw bedrijf om de oorzaken nauwkeuriger te analyseren en om de oplossingen te vinden.
Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren adviseurs, consultants en trainers helpen je graag.